Rio+20 – De toekomst die de jeugd wil?

Ziezo. Ik ben er. Brazilië, het land van de samba, het sambavoetbal en de samba-attitude. Voorlopig nog geen sambaweer helaas. Met een schamele 20 °C en plensbuien afgewisseld met stortregens beleef ik niet bepaald het snoepreisje dat mijn vrienden en vijanden zich in België ongetwijfeld  inbeelden. Maar genoeg geleuterd, waarom ben ik in vredesnaam aangemeerd in Rio de Janeiro, en why should anyone care? Een reden, beste lezers: eind juni vindt hier de VN conferentie over duurzame ontwikkeling plaats, en als jongere (in de brede zin van het woord) ga ik de stem van de jeugd, de kinderen en welja, bij uitbreiding ook de toekomstige generaties vertegenwoordigen vis-à-vis de patsers van de diplomatieke wereld.

Wat is Rio+20?

Deze top, officieus en voor het gemak doorgaans afgekort tot Rio+20, is een belangrijk moment, ondanks de nogal lauwe aandacht in de (Vlaamse) media tot dusver. Om het kort te houden: we moeten een compromis vinden tussen de economische ontwikkeling en de bescherming van de planeet, helaas de enige aardkloot waarover we momenteel beschikken. Dit alles met inbegrip van het versterken van de sociale dimensie, voorwaar geen gemakkelijke opdracht.

Voor zij die nog niet mee zijn: de economische groei waarvan sprake voltrekt zich pijlsnel in de zogenaamde ‘emerging economies’ (lees China, Brazilië, Zuid-Afrika e.d, maar ook door kleinere vissen zoals Vietnam of Turkije). Zij hebben natuurlijk het recht om hun medeburgers een materieel betere toekomst te verzekeren, maar dat botst uiteraard met de eindigheid van onze planeet. We kunnen niet meer groeien dan de grondstoffen en vruchtbare gronden die voorhanden zijn. Volgens het WWF Living Planet Report van 2012 verbruiken we nu reeds 50% meer grondstoffen dan de aarde jaarlijks kan regenereren. Om de huidige productie- en consumptiepatronen te handhaven zullen we in 2030 zelfs twee planeten nodig hebben.

Wat dan?

Het mag duidelijk zijn dat dit niet eeuwig kan voortduren, ondanks de groeimantra die zowel ter linker als rechterzijde ingeroepen wordt om ons model te handhaven. We moeten daar dus een antwoord op vinden. In deze eerste blogpost ga ik er niet dieper op in – dat komt nog wel – maar het volstaat te vermelden dat er al heel wat oplossingen bestaan. Die ideeën en concepten moeten het pad effenen voor een ander economisch model, eentje dat dat niet onderhevig is aan financiële, economische, sociale, ecologische en institutionele crisissen. Er zijn ideeën, er zijn voorstellen, er zijn experimenten en best practices, er is een kader, de principes zijn er (niet in het minst dankzij de grensverleggende voorganger van Rio+20, twintig jaar geleden in Rio de Janeiro, ook wel de Earth Summit of Aardetop genoemd).

Het probleem is dat we ze niet op grote schaal en in evenredige mate toepassen. Sommige landen doen hun best, sommige organisaties, bedrijven of burgers geven eveneens het goede voorbeeld. Het zijn echter uitzonderingen. We moeten daarom een internationaal kader scheppen waardoor iedereen de beloftes ook echt waarmaakt, en dit op alle niveau’s: of het nu lokaal, internationaal, regionaal, nationaal, horizontaal, verticaal, diagonaal of – godbetert – transdimensioneel is. Rio+20 moet daarvoor zorgen.

Naar een lange termijnperspectief

Het spreekt voor zich dat dit niet van een leien dakje gaat. Korte termijndenken staat politici vaak in de weg. Daarom is de rol van het middenveld, de stakeholders die de belangen van burgers in alle geuren en kleuren, zo enorm belangrijk. Zij houden de focus in het vizier, zij wijzen beleidsmakers op hun plichten en verantwoordelijkheden. Ook de jeugd is actief betrokken in dit proces rond duurzame ontwikkeling.

Zonder in details te treden, heeft de jeugd een erkende en officiële stem via de ‘Major Group for Children & Youth’. Zij organiseren zich internationaal en vertalen hun werking naar allerlei organisaties, waarvan de Vlaamse Jeugdraad er een van is. Daarom vaardigt de Jeugdraad mezelf af om de blik van de jeugd te introduceren binnen de officiële Belgische delegatie (en andere fora). Samen met mijn Franstalige tegenhanger Sevan Holemans welteverstaan. De communitaire tweespalt in dit land heeft toch één voordeel: zo kunnen we tenminste met twee onze stem laten weerklinken.

Tot slot

Op deze blog vindt iedere meer- en minderwaard(ig)e bezoeker wel zijn meug. Ik zal vertellen over het proces zelf, de ins and outs van de conferentie, de smeuïge verhalen, maar ook hoe dit alles in z’n werk gaat, dit alles met een kritische blik. Is een massale conferentie waar zowat 50.000 man verwacht wordt wel het antwoord op die talrijke crisissen waar ik eerder van sprak? Ook al kunnen we nooit alles verwachten van een enkel kantelmoment, en al kunnen de verwachtingen niet altijd voldoende ingelost worden, durf ik te zeggen dat Rio+20 wel van groot belang is.

Via deze blog zal ik dat proberen aan te tonen. Bij wijze van outro, verwijs ik naar de foto aan het begin van mijn post: de weergave van mijn enthousiasme bij aankomst in Rio. Aan mijn wil tot het slagen van de conferentie kan het alvast niet liggen.

Nog een afsluitende noot:

Op deze site kan je ook mijn acht prioriteiten terugvinden. Akkoord met die speerpunten? Dan nodig ik je vriendelijk uit om mijn Facebookpagina te ondertekenen (door de pagina te liken). Zo krijg je meteen af en toe een update in je FB feed. Altijd handig tussen de soep en de patatten!

Tot slot nog een goede traditie van Zinneket verder zetten met mijn muzikale tip voor deze tijding: Mogwai – Burning

Tags: , , ,

4 responses to “Rio+20 – De toekomst die de jeugd wil?”

  1. Jelle V says :

    Uitstekend geschreven! Ik mis alleen de muzikale tip van de week, en een shameless plug naar http://www.zinneket.be.

  2. Jelle V says :

    Oh, en, doe dat goed–ge doet dat goed!

Geef een reactie

